Her kommer 5 virkemidler til autentisk employer branding
I dette blogindlæg har vi samlet 5 virkemidler, som du kan bruge i dag for at gøre dine employer branding videoer mere autentiske.
Vi tager udgangspunkt i en af vores nyeste cases, en autentisk employer branding hero video for Stibo Systems. Vi har udvalgt 5 virkemidler fra videoen, som du kan lade dig inspirere af til dit kommende projekt.
Hvad er employer branding?
Autentisk Employer Branding er en disciplin, hvor virksomheder brander sig selv overfor nuværende og fremtidige kollegaer. I dag betyder arbejdet meget for medarbejderes identitet og det betyder meget, hvordan omverden ser på deres arbejdsplads. Employer Branding er også værdibaseret – hvilke værdier har arbejdspladsen og flugter de overens med kandidaterne?
Med en autentisk Employer Branding video, så har virksomheder en unik mulighed for at åbne vinduet indtil virksomhedens kultur og værdier. Det er en personlig kommunikationsform, som er vigtigere end nogensinde før. Læs mere om employer branding her.
Hvorfor er det vigtigt?
God Employer Branding er autentisk Employer Branding. Employer Branding handler nemlig om forventningsafstemningen mellem arbejdspladsen, nuværende kollegaer og fremtidige kollegaer. Video er et vigtigt redskab i mange virksomheders Employer Branding, fordi det er det mest personlige – derfor er det enormt vigtigt at bevare det autentiske.
Med det på plads: Lad os dykke ned i vores 5 filmiske virkemidler til, hvordan du skaber mere autentisk Employer Branding.
1. Giv medarbejderen ordet.
At høre omkring arbejdspladsen og kulturen står altid stærkere ved at høre det fra hestens egen mund.
Stibo har kontorer på tværs af kontinenter og tidszoner – derfor var det essentielt at alle regioner var repræsenteret. Medarbejderne oplever alle arbejdspladsen forskelligt og de har forskellige drivkræfter.
For at komme under huden på medarbejderne, så har vi lavet timers videointerviews sammen med de 5 kollegaerne, som udgør hovedpersonerne i Employer Branding videoen. Alt sammen for at fortælle deres personlige rejse i virksomheden.
Det kan du gøre: Involver jeres medarbejdere og lad dem fortælle, hvordan de oplever at arbejde i virksomheden. Gem manuskriptet væk og stil nysgerrige spørgsmål og du vil hurtigt finde ud af, at der gemmer mange spændende historier i virksomheden.
2. Drop speaken
Desclaimer: Dette tip er ikke for alle virksomheder, men det kan skabe en dynamik, hvis det underbygger din historiefortælling.
Tilbage til videoen for Stibo Systems. Udover de personlige historier, som er med i videoen. Så havde vi brug for et overordnet speak, som kunne understøtte Stibo Systems EVP (Employer Value Proposition) og sætte de personlige historier ind i en bredere kontekst.
Det stod ret hurtigt klar for os, at hvis vi skulle beholde det autentiske, så skulle vi ikke bruge en traditionel speaker her – det vil være for corperate og upersonligt.
Hvad gjorde vi i stedet? Vi lod medarbejderne speake. Medarbejderne kommer fra vidt forskellige steder på kloden og den mangfoldighed skulle selvfølgelig repræsenteres. Speaket er derfor lavet af en række medarbejdere med vidt forskellige accenter. Det giver i den grad et personligt og internationalt touch.
Hvad kan du gøre: Hvis det passer ind i din historiefortælling, så prøv at se, om der er skjulte talenter i din virksomhed, som kan levere speaket.
MEN, bare fordi du ikke hyre en speaker udefra, så må du ikke gå på kompromis med lydkvaliteten. Det vil ikke skabe mere autentisitet, tværtimod.
3. Giv medarbejderne kameraet
Det tredje virkemiddel, som vi brugte, handler om kameravinkler. Vi kender den alle selfien. Den virker, fordi medarbejderne selv holder kameraet og taler direkte til seeren.
Hvad kan du gøre: Mix kameravinklerne op og brug selfievinklen til de steder i videoen, som det giver mening.
4. Vis virkeligheden
Stibo Systems EVP er All Kinds of Data Minds. Hvilket betyder, at der er Stibos fundament er medarbejdere med forskellige personligheder og interesser – i videoen inviterer vi medarbejderne ind til at fortælle, hvilket mind de er.
Ethan beskriver sig selv, som et Active mind – Det siger lige så meget om Ethan på arbejdspladsen, som udenfor. Derfor var det nærliggende at besøge ham efter arbejdstid. Ligesom Kathrina, hvor familietid og det at hjælpe andre beskriver hende som person. Alt sammen, det som gør det hele menneske.
Hvad kan du gøre: Giver det mening for historiefortællingen, så vis dine medarbejders hver dag også uden for arbejdet. Dyrker de sport, bager kager eller er familietid det vigtigste for dem? Det er alt sammen noget, som mennesker kan spejle sig i – og det giver samtidig mulighed for at vise, at jeres virksomhed går op i work life balance.
5. Guldet i arkiverne
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi umuligt kan indsamle hele kulturen og den spontanitet, som foregår på arbejdspladsen.
I sammenspil med vores hovedpersoner, så dykker vi ned i deres kamerarullen og ser på, hvilke øjeblikke, som de har haft med deres kollager, som understøtter fortællingen. Arkivbilleder giver altid en autentisk dynamik.
Hvad kan du gøre: Spørg dine kollegaer, se på jeres intranet – er der nogle ikoniske øjeblikke, som viser jer som virksomhed? Inkorporer det i Employer Branding – det autentiske stråler, når gyldne øjeblikket fanges.